Når arbejdsstillingen giver hovedpine

 

 

     
 



Når en dårlig holdning eller arbejdsstilling har plaget kroppen længe, kan der opstå muskelspændinger, som bl.a. kan give hovedpine og smerter i nakke og skuldre.


Uanset, hvilken stilling vi placerer vores krop i, vil den altid sørge for at holde blikket vandret og fremadrettet. Derfor bliver vi i nogle tilfælde nødt til at kompensere ved at spænde musklerne i nakken - især hvis holdningen eller arbejdsstillingen er dårlig.
Folk, som går med en ludende, sammenfalden holdning, vil automatisk skyde hagen frem, for at modsvare den runde ryg.
Også når vi sidder, indtager mange en hængende siddestilling - f.eks. foran computeren, hvor hovedet så skyldes frem, for f.eks. at kunne se ordentligt på skærmen. Herved overbelaster man især de små nakkemuskler, så man bliver øm og spændt lige under kraniekanten. Hovedet bliver derved fastholdt i en lettere bagoverbøjet stilling, som bl.a. kan give hovedpine, nakke/skulder-
smerter, og/eller sovende fornemmelser og evt. smerter ud i arm eller hænder.

Uheldig kædereaktion
Hvis du føler på nakkemusklerne lige under kraniekanten, mens du sidder og falder sammen, vil du kunne mærke, at de spændes. De føles hårde, når hovedet glider frem, og samtidig får du trang til at åbne munden lidt. Hvis du ikke har lyst til at sidde og måbe med åben mund, vil du bevidst lukke den. Derved spænder du endnu mere i kæbe- og nakkemusklerne for at holde hovedet. Dette kan igen ikke foregå uden, at brug af endnu flere muskler - bl.a. dem omkring tungetbenet på halsens forside.
Der er nu startet en uheldig kædereaktion, hvor først musklerne omkring hoved og hals spændes for at skabe balance i muskel-arbejdet. Spændingerne vil senere brede sig videre ned og påvirke vejrtrækningen.

Behandling
Behandlingen tager sigte på at bryde smerte- og spændingskæden og få ændret den forkerte holdning eller de uhensigtsmæssige bevægelser. En massageterapeut
kan hjælpe med at afdække årsagen og ændre holdningen bl.a. ved ændring af arbejdsstilling og belysning. Også mange andre faktorer kan give problemer som f.eks. uhensigtsmæssig brug af dobbeltslebne glas, nedsat hørelse eller dårlig tyggefunktion, men også stress eller dårligt arbejdsklima, hvorved flere faggrupper involveres. Massageterapeut kan naturligvis løsne de forskellige spændinger, og hvad der er endnu vigtigere - informere om, hvad du selv kan gøre.

 


Test din holdning




Da vi altid vil have blikket rettet ligefrem, vil enhver ændring i fødder, ben eller krop medføre en ændring i nakken. Denne sammenhæng kan man få fornemmelse af på en enkelt måde:
Sæt dig velafbalanceret på en stol, og luk munden uden at presse tænderne sammen. bøj nu hovedet bagover og læg mærke til, at munden nu gerne vil åbnes, og at der kommer mærkbar kontakt mellem kindtænderne, fordi underkæben er gledet nedad og bagud.
Sid igen velbalanceret men fald nu sammen, så du kommer til at hænge på stolen. For stadig at se fremad er hovedet nu bøjet bagover, fordi ryggen er rundet. I denne situation sker den samme ændring i nakke- og kæbeled som før. De små nakkemuskler bliver efterhånden overspændte og fastholder da hovedet bagoverbøjet. Det samme sker, hvis vi har en sammenfalden holdning, når vi står.